לימודי ספרות

אם אתם מגדירים עצמכם כאנשים של מילים, שאינכם מצליחים להעביר יום שלם מבלי שקראתם ספר טוב, למה שלא תבואו ללמוד ספרות ולהעמיק את הידע שלכם בהיסטוריה ובהתפתחות הספרות בתרבות הישראלית בפרט והאנושית בכלל.

להכיר את הסופרים של העבר וההווה

לימודי ספרות
צילום: bulliver

אם אתם מרגישים בליבכם סופרים, משוררים, מחזאים או חוקרים תוכלו לפתח את התחביב לכדי מקצוע של ממש. ספרות היא יצירת אמנות המובעת על הנייר. שני הענפים העיקריים של היצירה הספרותית הם פרוזה ושירה. כל ענף מתפצל למגוון של יצירות, למשל מתחום הפרוזה: נובלה, רומן, סיפור קצר ומתחום השירה: פואמה או הייקו. ישנן יצירות שאינן ספרותיות בלבד כמו מחזה ותסריט בהן משולב המשחק לסיפור.

מקצוע הספרות כולל בתוכו שני בעלי תפקידים עיקריים: היוצר והחוקר. היוצר יכול להיות: סופר, משורר, תסריטאי, מחזאי, פזמונאי. כל אמן בורא עולם בז'אנר שלו. החוקר יכול להיכנס לתפקיד מבקר ספרות, מרצה לספרות, כאשר רבים מהחוקרים מפרסמים ספרים רבים העוסקים בניתוחים מגוונים של היצירות הספרותיות השונות.

מטרת לימודי ספרות

לימודי ספרות נועדו להקנות לסטודנטים לתואר ראשון ידע בתורת הספרות וכן בהיסטוריה של הספרות הכללית והעברית. כמו כן, מטרת הלימודים המשלבים לימודים עיוניים יחד עם מעשיים, היא להכשיר את הבוגרים לקחת חלק מעשי בעולם הספרות בארץ, אם זה ככותבים, עורכים, קוראים מיומנים או חוקרים. כל זאת תוך מתן מגוון רחב של אפשרויות התמחות שונות לכל אחד ואחת.

תכנית הלימודים לתואר ראשון כוללת לימודים עיוניים, בהם נלמדים קורסים בתורת הספרות, ספרות כללית וכן ספרות עברית . כמו כן מסגרת הלימודים מציעה מגוון קורסים מעשים ביניהם: כתיבה יוצרת, עריכה וביקורת ספרותית ותרגום ספרותי. תכנית לימודי תואר שני כוללת סמינרים שונים בתחומי הספרות הכללית, והעברית ומציעים התמחות והרחבה באחד משני הנתיבים: מסלול מחקרי, הכולל עבודת גמר או לחילופין מסלול עיוני, ללא עבודת גמר.

קהל יעד ללימודי ספרות

הלימודים מתאימים לאוהבי אמנות הכתיבה המעוניינים להרחיב את הידע שלהם בתחומי כתיבה שונים, אלה שרוצים לפתח מיומנויות ולקבל כלים נוספים לקריאה, כתיבה וביקורת. אנשים שרוצים לעסוק בעתיד כיוצרים או מבקרי ספרות.

עוד מסלולי לימודי ספרות

תחומי התמחות בספרות

ספרות עברית

תחום בו מתמקדים בסגנונות שונים בספרות העברית לאורך תקופות שונות במהלך ההיסטוריה, תוך התמקדות בספרות העברית של המאה העשרים. כמו כן, ניתן דגש מיוחד על נקודות ציון היסטוריות בספרות העברית לתקופותיה, תוך מתן פרשנויות חדשות ומודרניות לטקסטים קאנונים מתקופות שונות.

ספרות עברית יידיש ופולקלור

תחום המרחיב את לימודי הספרות העברית ללימודי יידיש, הכוללים לימודי ספרות ולשון מהמאה ה- 14 ועד ימינו וכן לימודי יצירה עממית הכוללים: אמנות ותרבות עממית בקהילות ישראל בדורות שונים, ספרות עממית בכתב ובעל פה בלשונות היהודים השונים, טקסים ומנהגים בחברה היהודית. כל זאת כולל השוואה לתרבויות שונות בעולם.

תורת הספרות וספרות כללית

תחום השם דגש על כיוונים שונים בתורת הספרות, יוצרים משמעותיים וזרמים מרכזיים בעולם היצירה הספרותית. דיון בתקופות, סוגים וענפים שונים של הספרות הכללית.

מקצועות הכתיבה הספרותית

התמחות הכוללת 3 נושאים: כתיבה יוצרת, עריכה וביקורת וכמו כן, תרגום. תכנית זו מציעה שילוב בין לימודים תיאורטיים ומעשיים, כאשר את הסדנאות המעשיות מעבירים סופרים, מתרגמים ועורכים ישראליים מרכזיים.

ספרות השוואתית

תחום בו הסטודנטים לומדים על יצירות ספרותיות בהקשרים שונים: הקשר תיאורטי, הקשר ז'אנרי, הקשר היסטורי וכן הקשר תרבותי אמנותי.

הוראת ספרות

תחום בו לומדים על יצירות ספרותיות מגוונות מהעולם הקלאסי ומהעולם העכשווי. הלימודים מקנים ארגז כלים לפענוח מגוון יצירות ספרותיות ולהוראה חווייתית. בנוסף לשיעורים תיאורטיים מציעה התכנית קורסים מעשיים בכתיבה ותיאטרון, מפגשים עם אמנים, משוררים וסופרים והיצע של מגוון של תחומים בספרות כגון: יוגה וספרות, ספרות ילדים, צחוק וקרנבל בספרות, ספרות ושירה בראי הזמן ועוד.

משך זמן לימודי ספרות

לימודים לתואר ראשון בספרות במגמות השונות עורכים 3 שנים. עם זאת, משך הלימודים לתואר שני הוא שנתיים.

אופק תעסוקתי עם סיום לימודי ספרות

לבוגרי לימודי ספרות אופקים מקצועיים שונים, ניתן לשלב לימודי הוראה ובסיום הלימודים לעסוק כמורה לספרות. ניתן להשתלב בתחום העיתונות כעורכים או עיתונאים. ניתן לעסוק כמתרגמים, כמו כן ניתן להמשיך לתארים מתקדמים ולעסוק במחקר ספרותי.

סיפור טוב בא מהלב

אם אתם רוצים להיות סופרים או משוררים, חוקרים או מתרגמים תוכלו להרחיב אופקים בכך שתקבלו השראה מיוצר שילמדכם מנסיונו או מגיבור ספרותי על תלמדו לעומק. ובעיקר תרוויחו מיכולתכם לתרום רבות לתרבות בימינו בכך שתלמדו על זרמים שונים ועל ההשפעות המשמעותיות של המילה הכתובה על התרבות האנושית בכללותה.


עוד על לימודי ספרות

מידע הכרחי למועמד לספרות עובדות על תחום הלימודים אחת השאלות הגדולות ביותר בנוגע ללימודי ספרות, היא האם באמת לימודי ספרות, יכולים לעזור לאותם סטודנטים להפוך לסופרים מפורסמים, לאחר סיום ללימודיהם, ואולי כדי להיות סופר מצליח, אפשר להסתפק בכשרון כתיבה להמשך קריאה »
להיות סופר בעל המקצוע הסופרים שכולנו מכירים הם בדרך כלל הסופרים של רבי המכר, אלו שהספרים שלהם מככבים בחלונות הראווה של חנויות הספרים ולפעמים גם הופכים לסרטים שוברי קופות. אבל ישנם גם סופרים רבים שהם סופרי צללים, להמשך קריאה »
תואר שני בספרות קריאה מעמיקה לתואר שני בספרות
תואר שני בספרות צילום: welovethesky
מטרת התואר השני בספרות היא להעניק ללומדים את היכולת והמיומנויות של חקירה עצמאית בספרות, כמו כן התואר מעמיק ומרחיב את הידע להמשך קריאה »
תואר ראשון בספרות כוחן של המילים
תואר ראשון בספרות צילום: Helder da Rocha
לימודי התואר הראשון בספרות באו במטרה להקנות לסטודנטים הכרות עם מושגי יסוד ספרותיים ולהפגיש אותם עם יוצרים ומחברים מרכזיים בספרות להמשך קריאה »